Jesteś tutaj: Podopieczni Przedszkole specjalne

Zbiórka zweryfikowana przez Fundację

Wsparły 999 osoby

157900.00 zł (64.12%)

Brakuje jeszcze 56650.00 zł

Wesprzyj

Ostatnie wpłaty

3 Przedszkole specjalne nie trzymał jeszcze żadnej wpłaty 😥

Wsparły 999 osoby

157900.00 zł (64.12%)

Brakuje jeszcze 56650.00 zł

Wesprzyj

PRZEDSZKOLE SPECJALNE W JASTRZĘBIU ZDROJU

Przedszkole Specjalne istnieje w Jastrzębiu-Zdroju od 1952r. Do roku 2018 nosiło nazwę: Przedszkole Specjalne w Wojewódzkim Szpitalu Rehabilitacyjnym dla Dzieci w Jastrzębiu-Zdroju i miało swoją siedzibę w budynku szpitala przy ul. Kościuszki 14. 1 września 2018r. Uchwałą Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój NR VIII.72.2018 z dnia 24 maja 2018r. zmieniono nazwę na: Przedszkole Specjalne i lokalizację placówki do budynku przy ul. 1 Maja 61, gdzie zajmuje I i II piętro. W
chwili obecnej przedszkole ma pod opieką 38 dzieci. Potocznie, w mediach i na portalach społecznościowych zostaliśmy nazwani przez rodziców naszych dzieci oraz mieszkańców miasta: Przedszkolem Małych Bohaterów – co nas bardzo cieszy. 

Podopiecznymi Przedszkola Specjalnego w Jastrzębiu-Zdroju są dzieci w wieku od 2,5 r.ż. do 9 lat (jeżeli dziecko posiada opinię o odroczeniu od obowiązku szkolnego). Wszystkie dzieci posiadają Orzeczenie o Potrzebie Kształcenia Specjalnego ze względu na dysfunkcje rozwojowe, wystawione przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Dziecko bez takiego dokumentu nie może być podopiecznym Przedszkola Specjalnego. Do najczęściej spotykanych
schorzeń podopiecznych placówki z punktu widzenia ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, zatrudnianiu osób niepełnosprawnych należą: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym, mózgowe porażenie dziecięce, niedowłady i porażenia pochodzenia ośrodkowego i obwodowego, wady wrodzone, schorzenia ortopedyczne wrodzone i nabyte, stany pourazowe, w tym również po urazach czaszkowo – mózgowych, osłabione lub wzmożone napięcie mięśniowe, choroby genetyczne w tym m.in. Zespół Downa, choroby przemiany materii, zaburzenia neurologiczne, autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona (przynajmniej dwie jednostki chorobowe lub więcej) lub uszkodzeniami okołoporodowymi. Przy wielu z wymienionych schorzeń często współwystępuje epilepsja.

W przedszkolu realizuje się dokładnie ten sam program, który obowiązuje w placówkach masowych jeżeli dziecko jest w normie intelektualnej lub tworzy się Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Różnią się jedynie sposoby, formy i metody ich realizacji. Muszą być dostosowane do psychomotorycznych możliwości małego pacjenta, do jego zaburzeń oraz wydolności wysiłkowej. W przedszkolach masowych nauczyciele mają pod opieką dzieci zdrowe, więc te grupy są liczniejsze. Natomiast u nas grupa liczy od ośmiu do dwunastu dzieci. Komfort polega na tym, że w grupie jest mało dzieci i można każdemu z nich poświęcić odpowiednią ilość czasu. Z drugiej strony znajdują się w niej dzieci z zaburzeniami różnego rodzaju. Jest to spory problem, bo nauczyciel musi planować zajęcia specjalistyczne na wielu poziomach tak, aby każde dziecko bez względu na stopień i rodzaj niepełnosprawności osiągnęło sukces i przyswoiło nowe treści zawarte w programie nauczania. Pracownicy przedszkola, to zespół specjalistów o szerokiej dziedzinie kwalifikacji. To jest bardzo ważne. Dzięki temu mamy dużą wiedzę na temat oddziaływań edukacyjno - terapeutycznych a razie potrzeby wymieniamy się doświadczeniami i pomagamy sobie wzajemnie. Podczas gdy omawiamy problemy każdego dziecka, możemy to zrobić pod różnym kątem. Każde nowo przyjęte dziecko jest omawiane w aspekcie wielopłaszczyznowym, czyli: pod kątem działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, problemów wychowawczych, środowiska macierzystego, edukacyjnych, potrzeb i zainteresowań. Kadra przedszkola składa się ze specjalistów: pedagogów specjalnych o specjalizacji podstawowej: pedagogika terapeutyczna, oligofrenopedagogika oraz specjalizacjach dodatkowych: rehabilitacja ruchowa, psychokorekcja zaburzeń dzieci i młodzieży.
Kadrę stanowią również: psychologowie, nerologopedzi, fizjoterapeuci oraz inni specjaliści w zależności od potrzeb rewalidacyjnych dzieci (tyflopedagog, surdopedagog). Grupę tę uzupełniają pracownicy na stanowisku pomocy nauczyciela. Kadra przedszkola jest zróżnicowana pod względem wieku, dzięki czemu korzystamy zarówno z bogatego doświadczenia nauczycieli pracujących od lat w zawodzie, jak również ze świeżego spojrzenia będących na początku swej kariery zawodowej.

Posiadamy kwalifikacje do prowadzenia m. in:

  • zajęć z dziećmi z dysfunkcją narządu ruchu,
  • zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną,
  • zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną,
  • zajęć z dziećmi z autyzmem w tym Zespołem Aspergera,
  • zajęć psychokorekcji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży,
  • zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
  • zajęć metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • wczesnego wspomagania rozwoju,
  • programów aktywności Knillów,
  • kinezjologii edukacyjnej Dennisona,
  • wczesnej nauki czytania i pisania Rocławskiego,
  • tańców integracyjnych,
  • arteterapia,
  • zajęcia socjoterapeutyczne z wykorzystaniem pedagogiki zabawy,
  • technik behawioralnych,
  • komunikacji altrenatywnej Makaton, Mówik,
  • trening umiejętności społecznych,
  • nauki wczesnego czytania J. Cieszyńskiej,
  • wczesnego wspomagania rozwoju komunikacji czynnej, programami słuchowymi „Słuchami i uczę się mówić” Elżbiety Wianeckiej,
  • ćwiczeń w oparciu o metodę „Smart Start praktyczne ćwiczenia według metody Udanego Startu,
  • terapia Tomatis I i II stopień,
  • terapia biofeedback I i II stopień,

Oprócz zajęć zajęć rewalidacyjnych dostosowanych do potrzeb i niepełnosprawności dzieci prowadzimy również zajęcia takie jak: dogoterapia, terapia Tomatis, terapia biofeedback, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne.

W Przedszkolu Specjalnym realizowane są również zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Są to zajęcia dedykowane dzieciom od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Uczestniczą w nich nawet dzieci, które nie ukończyły pierwszego roku życia. Zajęcia te nastawione są na kompensowanie, korygowanie i stymulowanie rozwoju psychomotorycznego małych dzieci. W zajęciach tych uczestniczą również dzieci, które są objęte edukacją
przedszkolną w przedszkolach masowych a do nas przychodzą jedynie na ten rodzaj zajęć specjalistycznych, który pomaga im wyrównywać deficyty rozwoju
w zaburzonych obszarach. W dniu dzisiejszym zajęciami z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju objętych jest 52 dzieci.

Po zmianie lokalizacji ze szpitala do osobnego budynku przy ul 1 Maja 61 pojawiły się nowe możliwości rozwoju przedszkola. Kadra Pedagogiczna opracowała projekt na kwotę ponad 370 tysięcy złotych. Aż 320 tysięcy pozyskaliśmy z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt uzyskał pozytywną opinię i jest na etapie rozpoczęcia realizacji. Ogólnym celem projektu jest wyrównanie szans dzieci z niepełnosprawnościami już na etapie przedszkola. Aby do tego doszło konieczne jest poszerzenie oferty edukacyjnej: dzieci o specjalnych potrzebach wymagają więcej zajęć dodatkowych, a dla nauczycieli - nowoczesnych narzędzi metodycznych. Projekt ma pomóc kompleksowo – poprzez szkolenia dla pracujących w przedszkolu specjalistów, zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych jak i przeprowadzanie testów i realizację zajęć z dziećmi. Środki zostały przeznaczone między innymi na szkolenia z wielu metod diagnostycznych, metod terapeutycznych a także zakup wielu urządzeń specjalistycznych, m.in.: system Neuroforma, komunikatory Tobii i powiększalnik Topaz, Dynamiczne Ortezy Rehabilitacyjne DUNAG 02, EEG i HEG Biofeedback. Realizacja projektu „Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Przedszkolu Specjalnym w Jastrzębiu-Zdroju” potrwa do końca grudnia 2021 roku.

Joanna Łodzińska-Czoch
Dyrektor Przedszkola Specjalnego
w Jastrzębiu-Zdroju

Nie pamiętam, kto pierwszy dał impuls do współpracy z „Impusem”, ale wiem, że ten „Impuls” był jednym z najlepszych rzeczy jakie się przydarzyły naszej placówce. Nagle otworzyły się nowe możliwości. Odbijanie się od ściany do ściany, powtarzane jak mantra słowa „nie da się, nie możemy pomóc” – przestały mieć znaczenie. Wystarczy dać impuls, że nasze dzieci czegoś potrzebują – a ludzie zrzeszeni w Fundacji „Impuls” – Fabryka Kreatywności - natychmiast zaczynają
działać. Przestałam już liczyć ile wspólnych rzeczy, imprez już razem zrobiliśmy. Przestałam już liczyć ile sprzętów, pomocy specjalistycznych, zabawek udało się pozyskać dzięki zaangażowaniu tych ludzi o wielkich serduchach. Przestałam już liczyć ile uśmiechów na buziach dzieci wywołali ci zwykli – niezwykli ludzie. Dzięki nim znowu wraca wiara, że świat jest piękny a nasze dzieci są wyjątkowe i tak właśnie są traktowane!!! Z takim „Impulsem” można zmieniać świat!


62 1750 0012 0000 0000 4089 7194 FUNDACJA IMPULS RACHUNEK POMOCNICZY Przedszkole

Zostań wolontariuszemZostaw kontakt do siebie, oddzwonimy
Wyrażam zgodę na...
Na skróty

Dokumenty

Kontakt

ul. Jasna 40/8
44-335 Jastrzębie-Zdrój

Paweł Jagodziński 885 604 965
Monika Król 504 845 379
email:fundacjaimpuls-fk@wp.pl