Zbiórka zweryfikowana przez Fundację
Wsparły 999 osoby157900.00 zł (64.12%)
Brakuje jeszcze 56650.00 zł
WesprzyjOstatnie wpłaty
3 Przedszkole specjalne nie trzymał jeszcze żadnej wpłaty 😥
PRZEDSZKOLE SPECJALNE W JASTRZĘBIU ZDROJU
Przedszkole Specjalne istnieje w Jastrzębiu-Zdroju od 1952r. Do roku 2018 nosiło nazwę: Przedszkole Specjalne w Wojewódzkim Szpitalu Rehabilitacyjnym dla Dzieci w Jastrzębiu-Zdroju i miało swoją siedzibę w budynku szpitala przy ul. Kościuszki 14. 1 września 2018r. Uchwałą Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój NR VIII.72.2018 z dnia 24 maja 2018r. zmieniono nazwę na: Przedszkole Specjalne i lokalizację placówki do budynku przy ul. 1 Maja 61, gdzie zajmuje I i II piętro. W
chwili obecnej przedszkole ma pod opieką 38 dzieci. Potocznie, w mediach i na portalach społecznościowych zostaliśmy nazwani przez rodziców naszych dzieci oraz mieszkańców miasta: Przedszkolem Małych Bohaterów – co nas bardzo cieszy.
Podopiecznymi Przedszkola Specjalnego w Jastrzębiu-Zdroju są dzieci w wieku od 2,5 r.ż. do 9 lat (jeżeli dziecko posiada opinię o odroczeniu od obowiązku szkolnego). Wszystkie dzieci posiadają Orzeczenie o Potrzebie Kształcenia Specjalnego ze względu na dysfunkcje rozwojowe, wystawione przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Dziecko bez takiego dokumentu nie może być podopiecznym Przedszkola Specjalnego. Do najczęściej spotykanych
schorzeń podopiecznych placówki z punktu widzenia ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, zatrudnianiu osób niepełnosprawnych należą: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym, mózgowe porażenie dziecięce, niedowłady i porażenia pochodzenia ośrodkowego i obwodowego, wady wrodzone, schorzenia ortopedyczne wrodzone i nabyte, stany pourazowe, w tym również po urazach czaszkowo – mózgowych, osłabione lub wzmożone napięcie mięśniowe, choroby genetyczne w tym m.in. Zespół Downa, choroby przemiany materii, zaburzenia neurologiczne, autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona (przynajmniej dwie jednostki chorobowe lub więcej) lub uszkodzeniami okołoporodowymi. Przy wielu z wymienionych schorzeń często współwystępuje epilepsja.
W przedszkolu realizuje się dokładnie ten sam program, który obowiązuje w placówkach masowych jeżeli dziecko jest w normie intelektualnej lub tworzy się Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Różnią się jedynie sposoby, formy i metody ich realizacji. Muszą być dostosowane do psychomotorycznych możliwości małego pacjenta, do jego zaburzeń oraz wydolności wysiłkowej. W przedszkolach masowych nauczyciele mają pod opieką dzieci zdrowe, więc te grupy są liczniejsze. Natomiast u nas grupa liczy od ośmiu do dwunastu dzieci. Komfort polega na tym, że w grupie jest mało dzieci i można każdemu z nich poświęcić odpowiednią ilość czasu. Z drugiej strony znajdują się w niej dzieci z zaburzeniami różnego rodzaju. Jest to spory problem, bo nauczyciel musi planować zajęcia specjalistyczne na wielu poziomach tak, aby każde dziecko bez względu na stopień i rodzaj niepełnosprawności osiągnęło sukces i przyswoiło nowe treści zawarte w programie nauczania. Pracownicy przedszkola, to zespół specjalistów o szerokiej dziedzinie kwalifikacji. To jest bardzo ważne. Dzięki temu mamy dużą wiedzę na temat oddziaływań edukacyjno - terapeutycznych a razie potrzeby wymieniamy się doświadczeniami i pomagamy sobie wzajemnie. Podczas gdy omawiamy problemy każdego dziecka, możemy to zrobić pod różnym kątem. Każde nowo przyjęte dziecko jest omawiane w aspekcie wielopłaszczyznowym, czyli: pod kątem działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, problemów wychowawczych, środowiska macierzystego, edukacyjnych, potrzeb i zainteresowań. Kadra przedszkola składa się ze specjalistów: pedagogów specjalnych o specjalizacji podstawowej: pedagogika terapeutyczna, oligofrenopedagogika oraz specjalizacjach dodatkowych: rehabilitacja ruchowa, psychokorekcja zaburzeń dzieci i młodzieży.
Kadrę stanowią również: psychologowie, nerologopedzi, fizjoterapeuci oraz inni specjaliści w zależności od potrzeb rewalidacyjnych dzieci (tyflopedagog, surdopedagog). Grupę tę uzupełniają pracownicy na stanowisku pomocy nauczyciela. Kadra przedszkola jest zróżnicowana pod względem wieku, dzięki czemu korzystamy zarówno z bogatego doświadczenia nauczycieli pracujących od lat w zawodzie, jak również ze świeżego spojrzenia będących na początku swej kariery zawodowej.
Posiadamy kwalifikacje do prowadzenia m. in:
- zajęć z dziećmi z dysfunkcją narządu ruchu,
- zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną,
- zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną,
- zajęć z dziećmi z autyzmem w tym Zespołem Aspergera,
- zajęć psychokorekcji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży,
- zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
- zajęć metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- wczesnego wspomagania rozwoju,
- programów aktywności Knillów,
- kinezjologii edukacyjnej Dennisona,
- wczesnej nauki czytania i pisania Rocławskiego,
- tańców integracyjnych,
- arteterapia,
- zajęcia socjoterapeutyczne z wykorzystaniem pedagogiki zabawy,
- technik behawioralnych,
- komunikacji altrenatywnej Makaton, Mówik,
- trening umiejętności społecznych,
- nauki wczesnego czytania J. Cieszyńskiej,
- wczesnego wspomagania rozwoju komunikacji czynnej, programami słuchowymi „Słuchami i uczę się mówić” Elżbiety Wianeckiej,
- ćwiczeń w oparciu o metodę „Smart Start praktyczne ćwiczenia według metody Udanego Startu,
- terapia Tomatis I i II stopień,
- terapia biofeedback I i II stopień,
Oprócz zajęć zajęć rewalidacyjnych dostosowanych do potrzeb i niepełnosprawności dzieci prowadzimy również zajęcia takie jak: dogoterapia, terapia Tomatis, terapia biofeedback, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne.
W Przedszkolu Specjalnym realizowane są również zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Są to zajęcia dedykowane dzieciom od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Uczestniczą w nich nawet dzieci, które nie ukończyły pierwszego roku życia. Zajęcia te nastawione są na kompensowanie, korygowanie i stymulowanie rozwoju psychomotorycznego małych dzieci. W zajęciach tych uczestniczą również dzieci, które są objęte edukacją
przedszkolną w przedszkolach masowych a do nas przychodzą jedynie na ten rodzaj zajęć specjalistycznych, który pomaga im wyrównywać deficyty rozwoju
w zaburzonych obszarach. W dniu dzisiejszym zajęciami z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju objętych jest 52 dzieci.
Po zmianie lokalizacji ze szpitala do osobnego budynku przy ul 1 Maja 61 pojawiły się nowe możliwości rozwoju przedszkola. Kadra Pedagogiczna opracowała projekt na kwotę ponad 370 tysięcy złotych. Aż 320 tysięcy pozyskaliśmy z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt uzyskał pozytywną opinię i jest na etapie rozpoczęcia realizacji. Ogólnym celem projektu jest wyrównanie szans dzieci z niepełnosprawnościami już na etapie przedszkola. Aby do tego doszło konieczne jest poszerzenie oferty edukacyjnej: dzieci o specjalnych potrzebach wymagają więcej zajęć dodatkowych, a dla nauczycieli - nowoczesnych narzędzi metodycznych. Projekt ma pomóc kompleksowo – poprzez szkolenia dla pracujących w przedszkolu specjalistów, zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych jak i przeprowadzanie testów i realizację zajęć z dziećmi. Środki zostały przeznaczone między innymi na szkolenia z wielu metod diagnostycznych, metod terapeutycznych a także zakup wielu urządzeń specjalistycznych, m.in.: system Neuroforma, komunikatory Tobii i powiększalnik Topaz, Dynamiczne Ortezy Rehabilitacyjne DUNAG 02, EEG i HEG Biofeedback. Realizacja projektu „Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Przedszkolu Specjalnym w Jastrzębiu-Zdroju” potrwa do końca grudnia 2021 roku.
Joanna Łodzińska-Czoch
Dyrektor Przedszkola Specjalnego
w Jastrzębiu-Zdroju
Nie pamiętam, kto pierwszy dał impuls do współpracy z „Impusem”, ale wiem, że ten „Impuls” był jednym z najlepszych rzeczy jakie się przydarzyły naszej placówce. Nagle otworzyły się nowe możliwości. Odbijanie się od ściany do ściany, powtarzane jak mantra słowa „nie da się, nie możemy pomóc” – przestały mieć znaczenie. Wystarczy dać impuls, że nasze dzieci czegoś potrzebują – a ludzie zrzeszeni w Fundacji „Impuls” – Fabryka Kreatywności - natychmiast zaczynają
działać. Przestałam już liczyć ile wspólnych rzeczy, imprez już razem zrobiliśmy. Przestałam już liczyć ile sprzętów, pomocy specjalistycznych, zabawek udało się pozyskać dzięki zaangażowaniu tych ludzi o wielkich serduchach. Przestałam już liczyć ile uśmiechów na buziach dzieci wywołali ci zwykli – niezwykli ludzie. Dzięki nim znowu wraca wiara, że świat jest piękny a nasze dzieci są wyjątkowe i tak właśnie są traktowane!!! Z takim „Impulsem” można zmieniać świat!
62 1750 0012 0000 0000 4089 7194 FUNDACJA IMPULS RACHUNEK POMOCNICZY Przedszkole